سنجش رضایت شغلی یکی از مهمترین کارهایی است که هر مدیر یا صاحب کسبوکاری باید انجام بده. کارمند راضی یعنی کار بهتر، خلاقیت بیشتر و محیطی شادتر. اما چطور بفهمیم کارمندان ما ته دلشان از کارشان راضی هستند یا فقط برای حقوق آخر ماه کار میکنند؟ پرسیدن سوال کلی “از کارت راضی هستی؟” معمولاً جواب درستی به ما نمیده.
امروز میخوایم یک ابزار فوقالعاده قدیمی اما هنوز هم خیلی قوی رو به زبان ساده به شما معرفی کنیم که مثل یک دکتر متخصص، به شما میگه درد شرکت شما دقیقاً کجاست. اسم این ابزار معروف، پرسشنامه رضایت شغلی JDI است.
حدود ۵۰ سال پیش، چند تا استاد دانشگاه به این فکر افتادند که چرا همه پرسشنامههای رضایت شغلی اینقدر کلی و بیفایده هستند؟ آنها گفتند به جای اینکه یک سوال کلی بپرسیم، بیاییم رضایت شغلی را به چند بخش تقسیم کنیم. درست مثل این که وقتی حالتون خوب نیست، دکتر از شما میپرسه “دقیقاً کجات درد میکنه؟” نه اینکه فقط بپرسه “مریضی؟”
این ایده ساده، انقلابی در سنجش رضایت شغلی ایجاد کرد. چون به مدیران کمک میکرد دقیقاً بفهمند مشکل از کجاست!
این ابزار به جای یک سوال کلی، رضایت کارمند رو در ۵ زمینه جداگانه بررسی میکنه:
آیا کاری که کارمند انجام میده جذابه؟ چالشبرانگیزه؟ یا حوصلهسربر و تکراریه؟ این بخش به ما میگه که آیا خودِ وظایف شغلی برای کارمند لذتبخش هست یا نه.
رابطه کارمند با مدیر مستقیمش چطوره؟ آیا مدیرش حمایتش میکنه، بهش احترام میگذاره و کاربلده؟ یا برعکس، همیشه روی اعصابشه؟ خیلی از کارمندها شرکت رو ترک نمیکنند، بلکه مدیر بد رو ترک میکنند!
آیا کارمندها با هم تیم خوبی هستند؟ هوای همدیگه رو دارند و کار کردن باهاشون لذتبخشه؟ یا مدام در حال زیرآب زدن و انرژی منفی دادن هستند؟ یک تیم خوب میتونه سختیهای کار رو خیلی راحتتر کنه.
آیا حقوقی که کارمند میگیره منصفانه است؟ آیا برای گذران زندگی کافیه؟ این بخش فقط در مورد مقدار پول نیست، در مورد حس عدالت و شفافیت در پرداخت هم هست.
آیا کارمند حس میکنه در این شرکت جای رشد داره؟ آیا مسیری برای ارتقا گرفتن وجود داره یا حس میکنه تو یک شغل بنبست گیر کرده؟ انگیزه برای آینده یکی از مهمترین بخشهای رضایت کارکنان است.
این پرسشنامه از شما نمیخواد از ۱ تا ۵ نمره بدید. فقط از کارمند میپرسه که آیا یک کلمه (مثلاً “جذاب” یا “خستهکننده”) شغلش رو توصیف میکنه یا نه. جوابها اینطوریه:
این روش خیلی سریعتر و راحتتره و جوابهای صادقانهتری به ما میده.
بعد از اینکه کارمندها به سوالها جواب دادند، شما برای هر کدوم از اون ۵ بخش یک نمره جدا میگیرید. در واقع شما یک کارنامه برای شرکتتون دریافت میکنید!
مثلاً فرض کنید کارنامه شرکت شما اینطوریه:
این کارنامه به شما چی میگه؟ میگه لازم نیست پول بیشتری خرج کنید یا نگران تیمسازی باشید. مشکل اصلی شما مدیران ضعیف و نبود مسیر شغلی برای کارمندهاست! پس باید تمام تمرکز و بودجهتون رو روی آموزش مدیران و ایجاد فرصتهای رشد بگذارید. دیدید چقدر این روش سنجش رضایت شغلی کاربردیه؟
شاید بپرسید آیا این ابزار قدیمی هنوز هم کار میکنه؟ جواب یک “بله” قاطعانه است!
اگر میخواهید یک بار برای همیشه به شکلی علمی و درست، سنجش رضایت شغلی را در شرکت خود انجام دهید و بفهمید در دل کارمندانتان چه میگذرد، این ابزار یکی از بهترین گزینههای شماست. با شناخت دقیق نقاط ضعف و قوت، میتوانید محیط کار بهتری بسازید که در آن همه با انگیزه و خوشحال کار کنند.
{{ excerpt | truncatewords: 55 }}
{% endif %}