بزرگسالان (مطالعه اولیه بر روی نمونه غیربالینی انجام شده است)
این آزمون به درمانگران برای طرحریزی درمان هدفمند در رویکرد شناختی-رفتاری (CBT) کمک میکند. همچنین برای ارزیابی عینی پیشرفت مراجع در طول دوره درمان استفاده میشود.
پایایی کلی: ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 0.918 گزارش شده است که عالی محسوب میشود
روایی آزمون به صورت غیرمستقیم و از طریق نشان دادن ارتباط معنادار بین نمرات پرسشنامه و آسیبشناسی روانی عمومی تایید شده است.
پرسشنامه حوزههای رفتاری (BDQ) یک ابزار ارزیابی خودگزارشی است که بر اساس مطالعهی لی و همکاران (2011) به منظور شناسایی و سنجش الگوهای اجتناب رفتاری در حوزههای مختلف زندگی طراحی شده است. این پرسشنامه در چارچوب نظریه شناختی-رفتاری (CBT) ریشه دارد و به درمانگران کمک میکند تا درک عمیقتری از مکانیزمهای تداومبخش اختلالات اضطرابی و خلقی در مراجعان خود به دست آورند. در این تحلیل، به بررسی سه جنبه اصلی این ابزار میپردازیم.
ارزیابی ویژگیهای روانسنجی یک ابزار، سنگ بنای اعتبار و کارایی آن است. مطالعه اولیه بر روی پرسشنامه حوزههای رفتاری (BDQ) نتایج مهمی را در این زمینه گزارش کرده است.
در مطالعه اصلی، اطلاعات کاملی در مورد اعتبار همگرا و واگرا ارائه نشده است. با این حال، نتایج نشان داد که نمرات بالاتر در پرسشنامه حوزههای رفتاری (BDQ) با آسیبشناسی روانی عمومی بیشتری مرتبط است که نوعی اعتبار ملاکی (criterion validity) را نشان میدهد. با این وجود، برای تایید کامل اعتبار پرسشنامه، نیاز به مطالعاتی است که همبستگی آن را با ابزارهای معتبر دیگر در سنجش اضطراب، افسردگی و اجتناب بررسی کنند.
برخلاف بسیاری از پرسشنامهها که ساختار عاملی آنها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی مشخص میشود، حوزههای BDQ به صورت نظری و بر اساس مشاهدات بالینی و ادبیات پژوهشی پیشین تعیین شدهاند. این حوزهها عبارتند از:
یکی از نقاط قوت اصلی پرسشنامه حوزههای رفتاری (BDQ)، کاربرد مستقیم آن در محیطهای بالینی، به ویژه در رویکرد شناختی-رفتاری (CBT) است.
این پرسشنامه میتواند به عنوان یک ابزار غربالگری مؤثر برای شناسایی افرادی عمل کند که از اجتناب رفتاری قابل توجهی رنج میبرند. اگرچه مطالعه اولیه بر روی یک نمونه غیربالینی انجام شد، اما تفاوت نمرات میتواند به تمایز بین جمعیت بالینی و غیربالینی کمک کرده و شدت پریشانی فرد را مشخص سازد.
توسعه پرسشنامه حوزههای رفتاری (BDQ) عمیقاً در اصول نظریه شناختی-رفتاری ریشه دارد.
در مدل CBT، “اجتناب رفتاری” یک عامل کلیدی در تداوم اختلالات اضطرابی است. زمانی که فرد از موقعیتها، افراد یا فعالیتهایی که باعث اضطراب او میشوند دوری میکند، به طور موقت احساس آرامش میکند، اما در درازمدت فرصت یادگیری اینکه آن موقعیتها بیخطر هستند را از دست میدهد. پرسشنامه حوزههای رفتاری (BDQ) دقیقاً برای سنجش همین سازه مرکزی طراحی شده است.
پیش از BDQ، بسیاری از ابزارها بر سنجش کلی اجتناب یا جنبههای شناختی اضطراب متمرکز بودند. نویسندگان این پرسشنامه قصد داشتند ابزاری بسازند که به طور مشخص الگوهای اجتناب را در “حوزههای عملکردی” مختلف زندگی تفکیک کند. این رویکرد به درمانگران اجازه میدهد تا یک نقشه رفتاری دقیقتر از مشکلات مراجع به دست آورند و مداخلات را شخصیسازی کنند.
پرسشنامه حوزههای رفتاری (BDQ)، همانطور که در مطالعه لی و همکاران (2011) ارائه شده، یک ابزار امیدوارکننده با مبانی نظری قوی و کاربرد بالینی بالاست. همسانی درونی بالای آن یک نقطه قوت است، اما برای استفاده گسترده و معتبر، نیازمند تحقیقات بیشتری برای تکمیل دادههای روانسنجی خود، به ویژه در زمینه پایایی آزمون-آزمون مجدد و انواع اعتبار است. با این حال، این پرسشنامه پتانسیل زیادی برای کمک به درمانگران در ارزیابی و درمان اجتناب رفتاری در چارچوب CBT دارد.
بزرگسالان (مطالعه اولیه بر روی نمونه غیربالینی انجام شده است)
این آزمون به درمانگران برای طرحریزی درمان هدفمند در رویکرد شناختی-رفتاری (CBT) کمک میکند. همچنین برای ارزیابی عینی پیشرفت مراجع در طول دوره درمان استفاده میشود.
پایایی کلی: ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 0.918 گزارش شده است که عالی محسوب میشود
روایی آزمون به صورت غیرمستقیم و از طریق نشان دادن ارتباط معنادار بین نمرات پرسشنامه و آسیبشناسی روانی عمومی تایید شده است.
{{ excerpt | truncatewords: 55 }}
{% endif %}