تعداد سوالات آزمون
تعداد سوالات این آزمون 23 عدد است.
5 تا 10 دقیقه
این آزمون در سایت تفسیر دارد.
این آزمون در جمعیت ایران هنجار شده است.

نوجوانان و بزرگسالان (سنین حدود ۱۵ سال به بالا)
قابل استفاده برای دانش‌آموزان، دانشجویان، مراجعان بالینی، و جمعیت عمومی

از APS-R برای تشخیص سبک‌های مختلف کمال‌گرایی در افراد و تفکیک کمال‌گرایی مثبت از منفی استفاده می‌شود.
همچنین ابزاری کارآمد در پژوهش‌های حوزه سلامت روان، افسردگی، اضطراب، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی به شمار می‌رود.

پایایی: آلفای کرونباخ برای سه خرده‌مقیاس در مطالعات بین‌المللی بین 0.82 تا 0.91 گزارش شده است. در ایران نیز مقادیر بالای 0.80 ثبت شده‌اند.

روایی: روایی همگرا و واگرای مناسبی با مقیاس‌های کمال‌گرایی هویت، اضطراب، عزت‌نفس و عملکرد تحصیلی نشان داده است. روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) در اکثر پژوهش‌ها تأیید شده است.

taaft.com-pulling-himself-from-the-page-by-niltonpjr-1753429951

آزمون تقریباً بی‌نقص-تجدیدنظر شده (APS-R)

فهرست مطالب

مقیاس تقریباً بی‌نقص-تجدیدنظر شده (APS-R) یک پرسشنامه روان‌سنجی برجسته است که برای ارزیابی کمال‌گرایی طراحی شده است. این ابزار به دلیل توانایی‌اش در تمایز قائل شدن میان جنبه‌های مثبت و منفی کمال‌گرایی، به یکی از پراستفاده‌ترین آزمون‌ها در حوزه تحقیقات و ارزیابی‌های بالینی تبدیل شده است. این مقیاس به ما کمک می‌کند تا درک کنیم کمال‌گرایی یک فرد، نیروی محرکه‌ای برای موفقیت است یا منبعی برای استرس و نارضایتی مزمن.


تغییر نگرش نسبت به کمال‌گرایی

در گذشته، روانشناسان عمدتاً کمال‌گرایی را یک ویژگی منفی و آسیب‌زا می‌دانستند که با اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی گره خورده بود. این دیدگاه یک‌بعدی قادر به توضیح این واقعیت نبود که چرا بسیاری از افراد با استانداردهای بالا، افرادی موفق، شاد و کارآمد هستند. با گذشت زمان و با ظهور نظریه‌های جدیدتر، این درک به وجود آمد که کمال‌گرایی دو وجه دارد: یک وجه سازگارانه (Adaptive) که شامل تلاش برای برتری است و یک وجه ناسازگارانه (Maladaptive) که بر نگرانی‌های ناشی از ارزیابی منفی تمرکز دارد.

تولد مقیاس APS-R

مقیاس APS-R در چنین فضایی و توسط رابرت اسلنی و همکارانش توسعه یافت. هدف اصلی آن‌ها ساخت ابزاری بود که بر تجربه درونی فرد از کمال‌گرایی تمرکز کند و بتواند به طور دقیق تلاش‌های سالم را از خودانتقادگری فلج‌کننده متمایز سازد. این مقیاس محصول یک فرآیند بازبینی دقیق بر روی نسخه اولیه (APS) بود تا ابزاری دقیق‌تر و متمرکزتر بر دو عنصر اصلی کمال‌گرایی ایجاد شود: تعیین استانداردهای بالا و ارزیابی عملکرد در برابر آن استانداردها.


ساختار آزمون: سه بُعد اصلی کمال‌گرایی

آزمون APS-R از ۲۳ گویه تشکیل شده است که شرکت‌کنندگان با استفاده از یک مقیاس ۷ درجه‌ای لیکرت (از ۱ = کاملاً مخالفم تا ۷ = کاملاً موافقم) به آن‌ها پاسخ می‌دهند. این ۲۳ سوال سه خرده‌مقیاس مجزا اما مرتبط را اندازه‌گیری می‌کنند که بارها در تحقیقات مختلف مورد تأیید قرار گرفته‌اند.

۱. خرده‌مقیاس استانداردهای بالا (High Standards)

این خرده‌مقیاس که شامل ۷ سوال است، جنبه مثبت و سازگارانه کمال‌گرایی را می‌سنجد. این بعد به تمایل فرد برای تعیین انتظارات سطح بالا از خود و داشتن انگیزه قوی برای رسیدن به برتری اشاره دارد. مواردی مانند «من انتظارات بالایی از خودم دارم» در این بخش قرار می‌گیرند. در مدل APS-R، این بخش موتور محرک کمال‌گرایی در نظر گرفته می‌شود که اگر با خودانتقادگری شدید همراه نباشد، به نتایج مثبت منجر می‌شود.

۲. خرده‌مقیاس مغایرت (Discrepancy)

این خرده‌مقیاس با ۱۲ سوال، قلب کمال‌گرایی ناسازگارانه در این آزمون است. “مغایرت” به شکافی اشاره دارد که فرد بین استانداردهای بالای خود و عملکرد واقعی‌اش درک می‌کند. نمره بالا در این بخش نشان‌دهنده احساس مزمن نرسیدن به اهداف، ناامیدی، نارضایتی و خودانتقادگری است. جملاتی مانند «به نظر می‌رسد بهترین عملکرد من هرگز برایم کافی نیست» این حس دردناک را اندازه‌گیری می‌کنند.

۳. خرده‌مقیاس نظم (Order)

این بخش کوتاه با ۴ سوال، میزان تمایل فرد به پاکیزگی، سازمان‌دهی و ساختارمندی را می‌سنجد. اگرچه نظم و ترتیب یکی از ویژگی‌های افراد کمال‌گراست، اما نقش آن در مقایسه با تعامل میان “استانداردهای بالا” و “مغایرت” در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

 

تفسیر نمرات: شما کدام نوع کمال‌گرا هستید؟

یکی از بزرگترین مزایای APS-R، توانایی آن در طبقه‌بندی افراد به گروه‌های مختلف کمال‌گرایی است. این طبقه‌بندی با بررسی رابطه بین نمرات، به ویژه نمرات استانداردهای بالا و مغایرت، انجام می‌شود. بر اساس مدلی که توسط رایس و اشبی (۲۰۰۷) ارائه شده، سه گروه اصلی تعریف می‌شود:

  • غیرکمال‌گرا (Non-Perfectionist): فردی که نمره پایینی در خرده‌مقیاس استانداردهای بالا کسب می‌کند.
  • کمال‌گرای سازگار (Adaptive Perfectionist): فردی که در استانداردهای بالا نمره بالایی دارد، اما نمره‌اش در مغایرت پایین است. این پروفایل نشان‌دهنده کمال‌گرایی سالم است؛ فردی که برای برتری تلاش می‌کند اما بیش از حد خود را سرزنش نمی‌کند.
  • کمال‌گرای ناسازگار (Maladaptive Perfectionist): فردی که هم در استانداردهای بالا و هم در مغایرت نمره بالایی کسب می‌کند. این پروفایل نمایانگر کمال‌گرایی ناسالم یا “روان‌رنجور” است که در آن فرد به دلیل احساس ناتوانی در رسیدن به استانداردهایش، پریشانی قابل توجهی را تجربه می‌کند.

آیا این آزمون معتبر است؟ نگاهی به ویژگی‌های روان‌سنجی

ارزش یک آزمون روان‌شناختی به پایایی و روایی آن بستگی دارد. APS-R از این جهت بسیار قدرتمند است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که خرده‌مقیاس‌های آن از همسانی درونی بسیار خوبی برخوردارند (ضریب آلفای کرونباخ بین 0.85 تا 0.92)، به این معنی که سوالات هر بخش به طور هماهنگ یک مفهوم واحد را اندازه‌گیری می‌کنند.

روایی آزمون نیز از طریق ارتباط معنادار آن با سایر شاخص‌های سلامت روان تأیید شده است. به طور مداوم نشان داده شده که نمره “مغایرت” با افسردگی و اضطراب رابطه مثبت و با عزت نفس رابطه منفی دارد. در مقابل، نمره “استانداردهای بالا” با عزت نفس و عملکرد تحصیلی مرتبط بوده و با افسردگی و اضطراب رابطه منفی یا بی‌ارتباطی دارد. این الگوهای مشخص، قدرت تشخیصی مقیاس را به خوبی نشان می‌دهد.


کاربردهای بالینی و پژوهشی آزمون

در محیط‌های بالینی، APS-R به درمانگران کمک می‌کند تا نقش کمال‌گرایی را در مشکلات مراجع خود درک کنند. برای مثال، تشخیص یک کمال‌گرای ناسازگار می‌تواند به طراحی مداخلات درمانی متمرکز بر کاهش خودانتقادگری و تعدیل استانداردهای سفت و سخت کمک کند. در دنیای پژوهش، این مقیاس به طور گسترده برای تحقیق در مورد ارتباط کمال‌گرایی با سلامت روان، شخصیت، عملکرد شغلی و روابط بین فردی استفاده می‌شود.

مناسب برای چه کسانی؟

این آزمون در ابتدا بر روی دانشجویان آمریکایی توسعه یافت، اما امروزه اعتبار آن در میان جمعیت‌های بسیار متنوعی از جمله نوجوانان و گروه‌های فرهنگی مختلف در سراسر جهان (مانند نمونه‌های آسیایی، آفریقایی-آمریکایی، ترکی، لاتین و عرب) تأیید شده است. مطالعات نشان داده‌اند که ساختار مقیاس در بین دو جنس زن و مرد یکسان عمل می‌کند، به این معنی که نمرات آن‌ها قابل مقایسه است.

بحث علمی پیرامون خرده‌مقیاس “مغایرت”

با وجود اعتبار گسترده، یک بحث علمی جالب در مورد خرده‌مقیاس “مغایرت” وجود دارد. برخی از محققان معتقدند که این خرده‌مقیاس دو مفهوم مجزا را با هم ترکیب می‌کند: ارزیابی شناختیِ نرسیدن به استانداردها و واکنش عاطفی (نارضایتی) نسبت به آن. آن‌ها استدلال می‌کنند که این ترکیب ممکن است همبستگی این خرده‌مقیاس را با افسردگی به طور کاذب افزایش دهد. در مقابل، طراحان مقیاس و مدافعان آن معتقدند که پریشانی و نارضایتی، جزء جدایی‌ناپذیر تجربه کمال‌گرایی ناسازگار است و این تعریف گسترده، به واقعیت زندگی این افراد نزدیک‌تر است. این بحث نشان‌دهنده پویایی علم روان‌سنجی و تلاش برای رسیدن به دقیق‌ترین ابزارهاست و ارزش کلی مقیاس را زیر سوال نمی‌برد.


نتیجه‌گیری: ابزاری کلیدی برای درک شمشیر دولبه کمال‌گرایی

مقیاس تقریباً بی‌نقص-تجدیدنظر شده (APS-R) یک ابزار معتبر و قابل اعتماد است که به عنوان سنگ بنای ارزیابی مدرن کمال‌گرایی شناخته می‌شود. قدرت اصلی آن در توانایی‌اش برای تفکیک تلاش‌های سالم از خودسرزنش‌گری‌های مخرب نهفته است. این مقیاس به افراد و متخصصان کمک می‌کند تا جنبه‌های مختلف این ویژگی پیچیده شخصیتی را درک کرده و گام‌های مؤثری برای تقویت جنبه‌های مثبت و مدیریت جنبه‌های منفی آن بردارند. میراث این آزمون نه تنها در استفاده گسترده از آن، بلکه در الهام بخشیدن به ساخت ابزارهای مرتبط دیگر نیز مشهود است.

شناسنامه آزمون
تعداد سوالات آزمون
تعداد سوالات این آزمون 23 عدد است.
5 تا 10 دقیقه
این آزمون در سایت تفسیر دارد.
این آزمون در جمعیت ایران هنجار شده است.

نوجوانان و بزرگسالان (سنین حدود ۱۵ سال به بالا)
قابل استفاده برای دانش‌آموزان، دانشجویان، مراجعان بالینی، و جمعیت عمومی

از APS-R برای تشخیص سبک‌های مختلف کمال‌گرایی در افراد و تفکیک کمال‌گرایی مثبت از منفی استفاده می‌شود.
همچنین ابزاری کارآمد در پژوهش‌های حوزه سلامت روان، افسردگی، اضطراب، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی به شمار می‌رود.

پایایی: آلفای کرونباخ برای سه خرده‌مقیاس در مطالعات بین‌المللی بین 0.82 تا 0.91 گزارش شده است. در ایران نیز مقادیر بالای 0.80 ثبت شده‌اند.

روایی: روایی همگرا و واگرای مناسبی با مقیاس‌های کمال‌گرایی هویت، اضطراب، عزت‌نفس و عملکرد تحصیلی نشان داده است. روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) در اکثر پژوهش‌ها تأیید شده است.