پرسشنامه مدیریت استعداد احمدی: سلاح مخفی مدیران برای شناخت بهترین‌ها!

فهرست مطالب

تا حالا به این فکر کردی که چطور بهترین کارمندها رو در شرکت نگه داری و نذاری رقبا اون‌ها رو از چنگت دربیارن؟ پرسشنامه مدیریت استعداد احمدی دقیقاً همون ابزاریه که هر مدیر باهوشی بهش احتیاج داره. این پرسشنامه یک جورایی مثل یک نقشه گنجه که به شما کمک می‌کنه استعدادهای واقعی سازمانتون رو پیدا کنید، اون‌ها رو پرورش بدید و کاری کنید که همیشه با شما بمونن. در ادامه به زبان ساده می‌گیم که این آزمون چیه و چطور به کسب‌وکار شما کمک می‌کنه.


این پرسشنامه چی رو اندازه می‌گیره؟ (4 بخش اصلی پرسشنامه مدیریت استعداد احمدی)

فکر کن سازمان شما یک تیم فوتباله. برای قهرمان شدن فقط به خریدن بازیکن خوب نیاز نداری، باید اون‌ها رو خوب تمرین بدی و کاری کنی که در تیمت خوشحال باشن. پرسشنامه مدیریت استعداد احمدی دقیقاً همین کار رو در 4 بخش کلیدی بررسی می‌کنه:

۱. جذب و کشف استعداد (چطور ستاره‌ها رو پیدا کنیم؟)

این بخش مثل کار استعدادیاب‌های ورزشیه. سوالاتش به شما میگه که شرکتتون چقدر در پیدا کردن آدم‌های کاردرست و حرفه‌ای موفق عمل می‌کنه. آیا فقط به آگهی استخدام بسنده می‌کنید یا روش‌های بهتری برای تور کردن بهترین‌ها دارید؟ این بخش کمک می‌کنه بفهمید دروازه ورودی سازمان شما چقدر برای آدم‌های بااستعداد جذابه.

۲. توسعه و آموزش استعدادها (چطور ستاره‌هامون رو قوی‌تر کنیم؟)

خب، بازیکن خوب رو پیدا کردی. حالا وقت تمرینه! این بخش از آزمون مدیریت استعداد احمدی بررسی می‌کنه که آیا برای کارمندهای خوبتون برنامه آموزشی و پیشرفت دارید یا نه. آیا مسیر شغلی مشخصی جلو پاشون می‌ذارید تا بدونن چند سال دیگه کجای شرکت هستن؟ یک کارمند بااستعداد اگه حس کنه چیزی یاد نمی‌گیره و درجا می‌زنه، خیلی زود سرد میشه.

۳. حفظ و نگهداری استعداد (چطور نذاریم ستاره‌هامون برن؟)

مهم‌ترین بخش ماجرا اینجاست. بهترین کارمندها همیشه پیشنهادهای خوبی از شرکت‌های دیگه دارن. این بخش می‌سنجه که شما چقدر برای نگه داشتنشون تلاش می‌کنید. حقوق و مزایای خوب، محیط کاری دوستانه، مدیران حامی و توجه به نیازهای کارمند، همگی عواملی هستن که باعث میشن یک استعداد در شرکت شما ریشه کنه و به فکر رفتن نیفته.

۴. ارزیابی و پاداش (چطور از ستاره‌هامون قدردانی کنیم؟)

یک کارمند خوب باید دیده بشه. این بخش از پرسشنامه مدیریت استعداد احمدی بررسی می‌کنه که آیا سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش شما عادلانه است؟ آیا کسی که بیشتر تلاش می‌کنه و نتایج بهتری می‌گیره، بیشتر هم تشویق می‌شه؟ اگه فرق بین کارمند عالی و متوسط رو نذارید، انگیزه بهترین‌هاتون رو از بین می‌برید.


چطوری به سوال‌ها جواب بدیم و نمره‌ها چی میگن؟

کار با این پرسشنامه خیلی راحته. ۱۹ تا سوال داره که باید با گزینه‌های “خیلی کم” تا “خیلی زیاد” بهشون جواب بدید. بعد از جمع زدن نمره‌ها، یک عدد کلی به دست میاد که به شما میگه وضعیت مدیریت استعداد در سازمان شما چطوره:

  • نمره پایین: یعنی زنگ خطر! باید خیلی سریع دست به کار بشید وگرنه بهترین نیروها رو از دست می‌دید.
  • نمره متوسط: یعنی کارهایی کردید ولی هنوز جای کار زیاده. باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید.
  • نمره بالا: یعنی دمتون گرم! شما یک محیط عالی برای رشد استعدادها ساختید. فقط کافیه همین فرمون رو ادامه بدید.

نکته مهم: می‌تونید نمره هر بخش رو جدا حساب کنید. مثلاً شاید در جذب استعداد عالی باشید (نمره بالا) اما در نگهداری اون‌ها ضعیف عمل کنید (نمره پایین). این به شما دید دقیقی میده که کجای کار میلنگه.


خیالمون از این پرسشنامه راحت باشه؟ (اعتبار آزمون)

خلاصه و مفید: بله! پرسشنامه مدیریت استعداد احمدی بارها در تحقیقات ایرانی استفاده شده و امتحانش رو پس داده. مثل یک ماشینه که هزاران کیلومتر راه رفته و همه میدونن که قابل اعتماده. نتایجش نشون داده که شرکت‌هایی که در این آزمون نمره بالایی می‌گیرن، کارمندهای متعهدتر و راضی‌تری دارن و عملکرد کلی شرکتشون هم بهتره. پس با خیال راحت می‌تونید ازش برای تحلیل وضعیت سازمان خودتون استفاده کنید.


این پرسشنامه به چه دردی می‌خوره و کیا ازش استفاده می‌کنن؟

این ابزار هم به درد مدیران و کارشناس‌های منابع انسانی می‌خوره که می‌خوان وضعیت شرکت خودشون رو بسنجن، و هم به درد دانشجوها و محقق‌هایی که دارن روی موضوع مدیریت استعداد کار می‌کنن. در کل، هر کسی که می‌خواد بدونه یک سازمان چقدر در مدیریت سرمایه‌های انسانی‌اش موفقه، می‌تونه از این پرسشنامه استفاده کنه.

  • نقاط قوت: کاملاً ایرانی و متناسب با فرهنگ کاری ماست. ساده و کوتاهه و خیلی سریع می‌شه ازش نتیجه گرفت.
  • نقاط ضعف: چون خیلی تخصصیه، شاید برای مقایسه با شرکت‌های خارجی مناسب نباشه.

و در آخر، این پرسشنامه رو کی ساخته؟

این پرسشنامه کار یک تیم تحقیقاتی ایرانی به سرپرستی “احمدی و همکاران” در سال ۱۳۹۱ هست. هدف اصلی اون‌ها این بوده که یک ابزار خودمون و استاندارد برای شرکت‌های ایرانی طراحی کنن تا دیگه نیازی به استفاده از پرسشنامه‌های خارجی که با فرهنگ ما جور نیستن، نباشه. به همین دلیل هم هست که اینقدر در ایران محبوب و پرکاربرد شده.