نوجوانان، جوانان، و بزرگسالان
مناسب برای جمعیت عمومی، دانشجویان، و افراد دارای ویژگیهای کمالگرایانه یا اختلالات مرتبط
این پرسشنامه برای شناسایی الگوهای فکری ناسالم مرتبط با کمالگرایی شناختی طراحی شده و ابزاری مؤثر در درمانهای شناختی-رفتاری، ذهنآگاهی و رواندرمانیهای مبتنی بر پذیرش است.
همچنین میتوان از آن برای پایش تغییرات افکار کمالگرایانه در طول درمان یا پژوهشهای بالینی استفاده کرد.
پایایی: آلفای کرونباخ در نسخههای مختلف بین 0.81 تا 0.90 گزارش شده و در نسخه فارسی نیز بالاتر از 0.80 بوده است.
روایی: تحلیل عاملی تأییدی ساختار سهعاملی را تأیید کرده، و همبستگی مثبت با اضطراب، افسردگی، و عزتنفس پایین مشاهده شده است. روایی همگرا با مقیاس APS-R، CPQ و DAS مثبت گزارش شده است.
پرسشنامه چند بعدی شناختهای کمالگرایانه (MPCI-E-15) یک ابزار روانسنجی معتبر است که برای ارزیابی الگوهای فکری خاص مرتبط با کمالگرایی طراحی شده است. این پرسشنامه بر خلاف بسیاری از ابزارهای سنجش کمالگرایی که ویژگیهای شخصیتی پایدار را میسنجند، بر روی افکار و شناختهای گذرا و خودکاری تمرکز دارد که افراد کمالگرا به صورت روزمره تجربه میکنند. درک ماهیت، ساختار و اهداف این آزمون برای استفاده صحیح در محیطهای بالینی و پژوهشی ضروری است.
نسخه اصلی این پرسشنامه (MPCI) در سال ۲۰۰۴ توسط دو پژوهشگر ژاپنی به نامهای اوسامو کوبوری و یوشیهیکو تانو در دانشگاه توکیو توسعه یافت. این ابزار با الهام از پرسشنامههای قبلی اما با هدف ارائه یک ارزیابی چندبعدی از افکار کمالگرایانه ساخته شد. با توجه به نیاز جامعه علمی بینالمللی، نسخه انگلیسی این پرسشنامه (MPCI-E) در سال ۲۰۰۶ توسط کوبوری تهیه شد و در سال ۲۰۱۰، اعتبارسنجی جامع آن توسط اشتوبر، کوبوری و تانو منتشر گردید که ساختار ۱۵ آیتمی و سه عاملی آن را تأیید کرد.
مبنای نظری این پرسشنامه، مدل شناختی-رفتاری (CBT) است. هدف اصلی آن، سنجش «فراوانی افکار خودکار» مرتبط با کمالگرایی خودمحور (Self-Oriented Perfectionism) است. کمالگرایی خودمحور با این باور شناخته میشود که تلاش برای بینقص بودن و رسیدن به کمال، امری ضروری است. این پرسشنامه به جای تمرکز بر صفات شخصیتی پایدار، به ارزیابی «محصولات شناختی» یا همان افکاری میپردازد که در یک دوره زمانی اخیر (مثلاً «در طول هفته گذشته») به ذهن فرد خطور کردهاند.
این پرسشنامه از ۱۵ سؤال کوتاه تشکیل شده است که به دلیل همین خلاصه بودن، به راحتی در محیطهای بالینی و پژوهشی قابل استفاده است. این ۱۵ سؤال در قالب سه زیرمقیاس مجزا اما مرتبط دستهبندی میشوند که هر کدام شامل ۵ سؤال است. این سه زیرمقیاس عبارتند از:
استانداردهای شخصی (Personal Standards – PS): این بعد، شناختهای مرتبط با تعیین استانداردهای سطح بالا برای عملکرد شخصی و ارزشگذاری بر این استانداردها را میسنجد. افکاری مانند «برای من مهم است که استانداردهای بالایی برای خودم تعیین کنم» در این دسته قرار میگیرند و عموماً با جنبههای سازگارانه کمالگرایی و عواطف مثبت مرتبط هستند.
تلاش برای کمال (Pursuit of Perfection – PP): این زیرمقیاس، افکاری را ارزیابی میکند که بر نیاز مطلق و سازشناپذیر برای بینقص بودن و دستیابی به نتایج بیعیبونقص، حتی «به هر قیمتی»، تأکید دارند. نمونهای از این افکار جمله «من باید به هر قیمتی کامل باشم» است. این شناختها، بهویژه اگر با نگرانی از اشتباه همراه باشند، میتوانند جنبههای ناسازگارانه کمالگرایی را بازتاب دهند.
نگرانی از اشتباه (Concern Over Mistakes – COM): این بعد، شناختهای مرتبط با ترس از اشتباه کردن، واکنشهای منفی شدید به خطاها و نگرانی از پیامدهای شکست (مانند کاهش عزت نفس یا احساس شرم) را میسنجد. افکاری مانند «اگر شکست بخورم، احساس بیارزشی میکنم» در این زیرمقیاس قرار دارند. این بعد به طور مداوم با عواطف منفی و پیامدهای روانشناختی ناسازگارانه مانند اضطراب و افسردگی مرتبط است.
نحوه پاسخدهی به سؤالات در یک مقیاس لیکرت ۴ درجهای از «هرگز» تا «همیشه» صورت میگیرد. از پاسخدهنده خواسته میشود فراوانی تجربه هر فکر را «در طول هفته گذشته» مشخص کند. این بازه زمانی کوتاه، پرسشنامه را به ابزاری حساس برای ردیابی تغییرات در الگوهای فکری، بهویژه در طول درمانهای روانشناختی، تبدیل میکند.
برای نمرهگذاری، مجموع نمرات هر یک از سه زیرمقیاس به صورت جداگانه محاسبه میشود. بنابراین، برای هر فرد سه نمره مجزا (یک نمره برای هر زیرمقیاس) به دست میآید که هر کدام میتواند بین ۵ تا ۲۰ باشد. محاسبه و استفاده از یک نمره کل برای این پرسشنامه به هیچ وجه توصیه نمیشود، زیرا این کار باعث از بین رفتن اطلاعات ارزشمند و تفکیکشده مربوط به هر بعد شناختی میشود و میتواند به تفسیرهای نادرست منجر گردد.
تفسیر نتایج بر اساس نمرات هر یک از سه زیرمقیاس انجام میشود:
مطالعات متعدد، ویژگیهای روانسنجی مطلوب این پرسشنامه را تأیید کردهاند.
MPCI-E-15 به دلیل تمرکز بر شناختها، ابزاری بسیار ارزشمند در محیطهای بالینی، بهویژه برای درمان شناختی-رفتاری (CBT) است. درمانگران میتوانند از نتایج این آزمون برای شناسایی اهداف درمانی دقیق (مثلاً تمرکز بر کاهش افکار مرتبط با نگرانی از اشتباه) و همچنین برای ارزیابی پیشرفت درمان در طول زمان استفاده کنند.
در حوزه پژوهش، این پرسشنامه به محققان کمک میکند تا مکانیزمهای شناختی را که از طریق آنها کمالگرایی بر سلامت روان تأثیر میگذارد، بهتر درک کنند. این ابزار به جای اکتفا به شناسایی رابطه بین صفت کمالگرایی و یک پیامد، به درک این موضوع کمک میکند که «چگونه» این تأثیر در سطح افکار روزمره رخ میدهد.
با وجود نقاط قوت بسیار، توجه به برخی محدودیتها نیز ضروری است. هر زیرمقیاس تنها ۵ سؤال دارد که پوشش محتوایی را محدود میکند. همچنین، تفسیر زیرمقیاس «تلاش برای کمال» گاهی پیچیده است زیرا هم با استانداردهای شخصی و هم با نگرانی از اشتباه همبستگی بالایی دارد. این پرسشنامه مانند سایر ابزارهای خودگزارشی، در معرض سوگیری در پاسخدهی قرار دارد.
در مجموع، پرسشنامه MPCI-E-15 یک ابزار معتبر، کوتاه و کاربردی برای ارزیابی ابعاد مختلف شناختهای کمالگرایانه است. این پرسشنامه با تفکیک افکار مرتبط با استانداردهای شخصی، تلاش برای کمال و نگرانی از اشتباه، به متخصصان بالینی و پژوهشگران امکان میدهد تا درک عمیقتری از معماری شناختی کمالگرایی به دست آورند و مداخلات مؤثرتری را طراحی کنند.
نوجوانان، جوانان، و بزرگسالان
مناسب برای جمعیت عمومی، دانشجویان، و افراد دارای ویژگیهای کمالگرایانه یا اختلالات مرتبط
این پرسشنامه برای شناسایی الگوهای فکری ناسالم مرتبط با کمالگرایی شناختی طراحی شده و ابزاری مؤثر در درمانهای شناختی-رفتاری، ذهنآگاهی و رواندرمانیهای مبتنی بر پذیرش است.
همچنین میتوان از آن برای پایش تغییرات افکار کمالگرایانه در طول درمان یا پژوهشهای بالینی استفاده کرد.
پایایی: آلفای کرونباخ در نسخههای مختلف بین 0.81 تا 0.90 گزارش شده و در نسخه فارسی نیز بالاتر از 0.80 بوده است.
روایی: تحلیل عاملی تأییدی ساختار سهعاملی را تأیید کرده، و همبستگی مثبت با اضطراب، افسردگی، و عزتنفس پایین مشاهده شده است. روایی همگرا با مقیاس APS-R، CPQ و DAS مثبت گزارش شده است.
{{ excerpt | truncatewords: 55 }}
{% endif %}