کارکنان سازمانها، ادارات، نهادهای عمومی و خصوصی
مناسب برای مطالعات منابع انسانی، روانشناسی صنعتی–سازمانی، و مدیریت رفتار سازمانی
از این پرسشنامه برای سنجش ادراک کارکنان از توانمندی خود در تصمیمگیری، عملکرد و تأثیر در محیط کار استفاده میشود.
ابزاری پرکاربرد در تحقیقات توسعه منابع انسانی، افزایش بهرهوری، طراحی مداخلات سازمانی و ارتقاء رضایت شغلی است.
ایایی: ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه بین 0.80 تا 0.90 گزارش شده؛ خردهمقیاسها نیز در نسخه فارسی دارای ضرایب 0.70 به بالا بودهاند.
روایی: روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی (CFA) تأیید شده و با مقیاسهایی چون تعهد سازمانی، رضایت شغلی و خودکارآمدی روایی همگرا نشان داده است.
پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی (Psychological Empowerment Instrument – PEI) که توسط گرچن ام. اسپریتزر (Gretchen M. Spreitzer) در سال ۱۹۹۵ توسعه یافت، یکی از معتبرترین و پرکاربردترین پرسشنامهها برای سنجش توانمندی روانشناختی کارکنان در محیط کار است. نسخه استاندارد و ۱۲ سوالی این ابزار (PEI-12) به دلیل اعتبار بالا و کوتاهی، در تحقیقات سازمانی و مدیریتی سراسر جهان به طور گسترده استفاده میشود. در ادامه، تحلیلی عمیق از این ابزار ارائه میشود.
این ابزار برای اولین بار در مقاله زیر معرفی و اعتبارسنجی شد:
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement, and Validation. Academy of Management Journal, 38(5), 1442-1465.
اسپریتزر ابزار خود را بر اساس مدل مفهومی ارائه شده توسط توماس و ولتهاوس (Thomas & Velthouse, 1990) بنا نهاد. بر اساس این مدل، توانمندسازی روانشناختی یک ویژگی شخصیتی ثابت نیست، بلکه یک سازه انگیزشی است که از چهار شناخت یا ارزیابی فرد از محیط کار خود نشأت میگیرد. این چهار شناخت عبارتند از:
هدف اصلی از طراحی این ابزار، ایجاد یک پرسشنامه معتبر، پایا و چندبعدی برای سنجش دقیق سطح توانمندی روانشناختی کارکنان بود تا بتوان تأثیر آن را بر پیامدهای فردی و سازمانی مطالعه کرد.
.
نسخه استاندارد این پرسشنامه شامل ۱۲ آیتم (سوال) است که برای هر یک از چهار بعد، ۳ آیتم اختصاص داده شده است.
“کاری که انجام میدهم برای من بسیار مهم است.”
“من به توانایی خودم برای انجام فعالیتهای شغلیام اطمینان دارم.”
“من استقلال و آزادی قابل توجهی در نحوه انجام کارم دارم.”
“تأثیر من بر اتفاقاتی که در دپارتمانم میافتد، زیاد است.”
پاسخ به هر آیتم معمولاً با استفاده از یک مقیاس لیکرت ۷ درجهای ثبت میشود که از ۱ (کاملاً مخالفم) تا ۷ (کاملاً موافقم) متغیر است.
نمره هر یک از چهار بعد از طریق میانگینگیری از نمرات ۳ آیتم مربوط به آن بعد محاسبه میشود. نمره کلی توانمندسازی روانشناختی نیز از طریق محاسبه میانگین نمرات چهار بعد به دست میآید. نمرات بالاتر نشاندهنده سطح بالاتری از توانمندی روانشناختی است.
.
پایایی این ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ (Cronbach’s α) به طور گسترده تأیید شده است. در مطالعه اصلی اسپریتزر (۱۹۹۵)، ضرایب آلفا برای ابعاد مختلف و مقیاس کلی به شرح زیر گزارش شد:
این ضرایب در سطح عالی قرار دارند و نشاندهنده همسانی درونی بالای پرسشنامه هستند.
.
تحقیقات، شبکه کاملی از متغیرهای مرتبط با توانمندسازی روانشناختی را شناسایی کردهاند:
این ابزار به طور گسترده در حوزههای زیر استفاده میشود:
‘
ابزار ۱۲ سوالی توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (PEI-12) یک پرسشنامه قدرتمند، معتبر و پرکاربرد است که به محققان و مدیران اجازه میدهد تا یکی از مهمترین سازههای انگیزشی در محیط کار مدرن را به طور دقیق اندازهگیری کنند. با وجود برخی محدودیتها، این ابزار همچنان به عنوان یک استاندارد طلایی در این حوزه شناخته میشود.
کارکنان سازمانها، ادارات، نهادهای عمومی و خصوصی
مناسب برای مطالعات منابع انسانی، روانشناسی صنعتی–سازمانی، و مدیریت رفتار سازمانی
از این پرسشنامه برای سنجش ادراک کارکنان از توانمندی خود در تصمیمگیری، عملکرد و تأثیر در محیط کار استفاده میشود.
ابزاری پرکاربرد در تحقیقات توسعه منابع انسانی، افزایش بهرهوری، طراحی مداخلات سازمانی و ارتقاء رضایت شغلی است.
ایایی: ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه بین 0.80 تا 0.90 گزارش شده؛ خردهمقیاسها نیز در نسخه فارسی دارای ضرایب 0.70 به بالا بودهاند.
روایی: روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی (CFA) تأیید شده و با مقیاسهایی چون تعهد سازمانی، رضایت شغلی و خودکارآمدی روایی همگرا نشان داده است.
{{ excerpt | truncatewords: 55 }}
{% endif %}